Rabu, 12 Jun 2013

Aduhai... nasib si anak kecil.

Awal pagi 11 jun 2013, mcm bese aku ke Klinik Ibu & Anak (KIA) di Hiliran utk regular pregnant check-up.. ehm dah 9 bulan rupenyer.. tak lama lagi baby ni akan menjenguk dunia.
Sampai2 jer.. mak ai ramainya org mengandung...huhu... bapa kandung pun ada jugak lah... bagus betol spent time utk teman wife kan... mcm my hubby..hehee (tp time dia free jela kan.... thanks my dear)

tengah2 duk tunggu tuh.. aku terpandang la pada sorang akak ni yg sdg dukung anak dia..baby girl. akak tu dtg sorang jer, tak dek plak nmpk husbd dia.
tibe2 anak dia menangis sekuat ati...terkezut aku...terus mata aku fokus kat baby tuh... rupe2 nyer budak tuh demam panas... menangis dek takut bile nurse kepit termometer kat ketiak.huhu....

dalam hati aku... apela kementerian kesihatan ni... bekalkan lah infrared termometer mcm kat private clinic tuh.. tak dek lak budak2 takut kan...ish ish ish.....
hbs cek suhu bby tu, nurse suruh mak dia bukak baju n balut ngan wet towel... agaknyer panas sgt lah tuh. teringat pada anak aku time dia demam pns dulu, pernah sekali smp kejang.mujur lah tak lama n sempat di control tp mau kelam kabut jadinyer.sian kan baby..kecik2 dah sakit...

tak lama lepas tuh, akak tu pun keluar lah dr klinik.. dah hbs lah tuu. ms dia keluar, aku perhatikan dia, ke hulu ke hilir kat tmpt parking, mcm cari someone.. maybe husbd dia la kot. so ak pun wat tak heran jelah.. teruskan menunggu turn untuk check-up.aiya lamanyer...
dalam pukul 10:15pagi...settle check-up kat klinik tuh.so nak blik opis arr pulak... petang tu ada mesyuarat ngan YB Exco plak..

time nak hala ke parking kete, aku terpandang akak tuh dgn bby dia. aik berapa  lama dia tercegat kat luar klinik ngan bby yg demam pns tu?dah la hari dah mula terik... terus ak halakan kaki aku ke arah diorang.

Aku     : tunggu sape kak?
Wanita : tunggu orang dtg amik..
Aku     : lama lagi ker tunggu dia? (ramah pulak mulut nih... )
Wanita : tak tau lah, handphone tertinggal kat rumah ni.
Aku     : la ye ker... amik handphone sy lah..call die...
Wanita : saya tak ingat no dia, dia tuh kwn mak saya...

aku pun offer lah utk hntr dia smp rumah..yela kan sian ke baby tu..demam pns.. sedih aku tgk.
at first, akak tu mcm teragak2... takut menyusahkan aku...
pendekkan citer, akak tu pun naik jugak lah kete ak.. takkan nak tunggu tgh pns ngan bby yg demam tu kan.

bermulalah dialog perbualan kami berdua....jeng..jeng...jeng

Aku     : orang rumah keje ker... tak dtg teman akak gi klinik ni
Wanita : saya tak khawin lagi...  
             (alamak, aku tersilap arr... bujang g rupernyer)
Aku     : habis ni anak saper?      (lekas jer mulut aku bertanya)
Wanita : anak pak sedara... budak ni sepupu saya.
             baru 10 bulan umur dia..            
Aku     : mak budak ni keje ker hari ni...  
             (hai byk pulak soalan aku ni)
Wanita : tak keje..... dia ada kat penjara.   
             (hah..aku salah dengar ker?? tak..tak mmg betul aku dgr tu)

Dalam hati time tuh, mcm2 soalan nak tanya..mcm reporter pun ada...
tibe2 budak tuh menangis.. tak sedap bdn lah tu. aku pegang kaki dia...sejuk tapi dahi pns.....
orang2 tua kata....kalau mcm tuh maknenyer demam kuat lah tuh...
sian budak tuh...mak pun takdek. harap ke sepupu jer nak jaga.

Tiba2 wanita tu tanyakan umur aku. dia ckp aku sebaya dengan mak budak tuh. menurut dia lps hbs je pantang thn lepas, mak budak tu terus dibicarakan di mahkamah tinggi kerana kesalahan mengedar dadah. dahsyat13...

so dia dan mak dia yg ambik alih jaga budak tu since mak dia dijatuhkan hukuman penjara di Kota Bharu. aku tak tny ar plak bp lama kena duk dlm penjara. tapi aku tny....

Aku     : bukan ker mengedar kena gantung smp mati?
Wanita : memang pun tp keluarga dia buat rayuan.
             hakim terima dengan syarat kalau
             kena tangkap lagi... hukuman gantung mandatori.             
            (ooo...boleh yea mcm tuh..entahlah)

Time tuh ak terdiam... mengenang nasib budak kecil di riba akak tuh. tibe2 akak tu bersuara...

Wanita : kesian jugak ke budak ni... anak perempuan pulak tuh...
             keluarga mak budak ni lansung taknak jaga dia.
             mak budak ni dah 3 kali dah khawin.
             pak saudara saya suami ke-3 dia,
             dapat anak sorang ni jer. jadi saya dgn mak lah yg jaga dia.
             takkan nak biar mak dia yang sosial 
             tu dgn tabiat kuat merokok jaga dia...mau rosak budak ni nanti.
Aku     : betul dah tindakan akak tuh. rosak masa depan dia nnt.
             habis ayah dia?
wanita : susah la org yg jenis tak sembahyang ni.
             ayah dia pulak tak bekerja.
Aku     : betul tu....mcm mana nak berkat dlm hidup kalo
             sembahyg pun tak buat.
             ayah dia umur berapa kak?      
Wanita : 50an dah.... skg ni pun saya yg menanggung anak dia nih.
             susu pampers semua sy yg tanggung.             
Aku     : akak keje aper?
Wanita : saya ngasuh anak orang, ada 2 org sy dgn mak jaga.
             orang bayar RM200 setiap sorang. budak ni dulu minum
             susu Snow, lps sy jaga saya belikan Lactogen jer...
             x mampu nak beli snow..mahal. itupun kdg2 jd sembelit.

aku pun syorkan dia beli Dutch Lady. anak aku dulu minum S26 tp dpt sembelit teruk. trus ak tkr pd Dutch Lady. murah pun murah... skg dah jarang2 dah sembelit.

Aku menjeling sekilas pada budak yg tertidur atas ribaan sepupu dia tuh.... apa lah nasib si kecil ini.
ayah dah tua, tak berkerja pulak tuh..menumpang kasih dgn mak saudara & sepupu. nak harapkan mak kandung, jauh sekali. entah berubah ke tidak bila keluar dari penjara tuh nnt.

sedang rancak berbual, sampailah di rumah dia. ak turunkan tingkap kereta, nampak mak dia sedang hayunkan buaian anak yg diasuh tu.

"terima kasih" laung mak dia dari dalam rumah. aku hanya tersenyum dan beredar dari situ.

sepanjang perjalanan ke opis, aku terpikir kan budak tuh. alangkah bertuahnya anakku, jika dibanding dengan budak itu. sebak rasa dlm hati... sanggup ibubapa dia mementingkan nikmat keasyikan dunia tapi lansung tidak takut pada azab Allah. kenapa manusia begitu lemah iman & takwa pada Allah sedangkan Dia yang memberi kita nikmat hidup di dalam agama yang terpilih iaitu, ISLAM.

wahai anak kecil... "semoga dirimu menjadi insan yg berjaya dunia dan akhirat...lupakan sejarah gelap hidupmu. bangkitlah wahai si anak, tunjukan pada dunia, titik hitam dalam sejarah hidup yang lalu takkan sekali membiarkan dirimu rebah bahkan menjadi pencetus semangatmu untuk berjaya"

>> kisah ini aku ceritakan pada husbd ak... ternyata dia sedih dgn nasib si kecil yang masih belum pasti masa depanya. husbd aku cadangkan utk pergi menjenguk budak tu sekali lagi. Insya Allah kami pasti datang... menghulurkan bantuan sekadar yg mampu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan